A Google kedden leplezte le a Stadia névre keresztelt streaming játékplatformját, és a korai értékelések a legjobb indulattal is elég vegyesek.
129 dollárért a játékosok megszerezhetik a szükséges hardvert - egy Stadia kontrollert és egy Chromecast Ultra készüléket a tévén való játékhoz.
A Google Stadia játékplatform rajtja
A csomag egy játékhoz való hozzáférést és egy három hónapos előfizetést biztosít a Stadia Pro-hoz, amely támogatja a 4K 60 képkocka/másodperces játékot.
A Stadia korlátozott, 22 játékból álló könyvtárának további ajánlatai 30–60 dollárba kerülnek.
A Stadia játékplatform ingyenes verziója a tervek szerint februárban jelenik meg.
Ez egyelőre elég gyenge eredményeket hozott: részben az indításkori alulteljesítés és részben az olyan árképzési rendszer alkalmazása miatt, amely mellett a felhasználó háromszor fizet (a hardverért, a szolgáltatásért és a játékokért), csak azért hogy korai elérést kapjon.
A szolgáltatás hiányosnak tűnik, mintha béta-tesztelői állapotban lenne.
A Stadia megkülönböztethetetlen a konzoloktól
Hogy a Stadia valójában béta vagy sem, néhány értékelő szerint a szolgáltatás teljesítménye lenyűgöző.
Van akinek csak jó tapasztalatai vannak és az egyébként magas elvárásait is túlteljesítette. Értékelték, hogy amint elindul a rendszer, olyan mintha konzolon játszanánk, kivéve, hogy nincs ventilátor-zaj, nincsenek letöltések, lemezek, és persze konzol sem, csak a kicsi Chromecast Ultra.
Néhány értékelő azonban nem érezte ezt az elragadó élményt a Stadiaban. Ők azt írták, még ideális körülmények között (üvegszálas kapcsolat, közvetlenül a routerhez csatlakoztatva, 4K HDR OLED TV) is van érezhető különbség a Stadia és egy hagyományos konzol között. Emellett aki hagyományos Chromecast-tal próbálkozott az legrosszabb esetben akár tönkre is tehette az eszközét, ugyanis a nem Ultra verziójúak nem bírják ezt a terhelést és túlmelegednek.
A Stadia kontrollere is vegyes értékeléseket kapott. Ez egy ismerős kialakítás, az Xbox One és a PlayStation 4 vezérlők hibridje, lágy, lekerekített szélekkel és kellemes textúrájú felülettel. A gombok elegánsak és a joystickok simának érződnek.
Azonban funkcionálisan két gyakorlatilag hiábavaló gombbal érkezik (a Google Assistant és a képernyő mentése), egy jelenleg letiltott Bluetooth rádióval, és nem tudja vezérelni a PC-t vagy a telefont sem.
A lehetetlent megoldotta, de a lehetőségeit nem használta ki
A Stadia egyik gyengesége a multiplatform támogatás hiánya. Ez azt jelenti, hogy az online multiplayer játékok csak akkor működnek igazán, ha elegendő ember vásárolja meg a játékot a Google platformon.
A szolgáltatás másik gyengesége a kínálat. Jelenlegi játék könyvtára és a jövőbeni lehetséges címek nem inspirálják azokat az embereket, akik sok pénzt költenének játékokra.
Úgy tűnik, hogy a Google nem érti meg azt a közönséget, amelyet megpróbál elérni.
A Google egyik legnagyobb kihívását - a streamelt videojátékok egyenértékűvé tételét a helyi játékokkal - nagyszerűen teljesítette. De minden más vonatkozásában a vállalat megközelítése messze van a tökéletestől.
Tehát az elkövetkező néhány évben nem fogjuk azt látni, hogy a játékosok nagy része elhagyja a hagyományos konzolos játékmódot. Vannak olyan módszerek, amelyek révén a streaming versenyképessé válhat a játékterjesztés más módjaival is, de ehhez még évekre lesz szükség.
Addig is marad a PlayStation (
Android és
iOS) és az Xbox (
Android és
iOS) uralma.