Manapság már nehéz olyan online, többszereplős játékot találni, ahol ne jelenne meg valamilyen formában a loot box rendszer, amely véletlenszerű jutalmakat dob a játékosoknak. Ez többek szerint már szerencsejátéknak minősül.
Loot box rendszer
Annak, aki esetleg nem találkozott még a fogalommal, elmondjuk, hogy a loot box lényege, hogy a játékos bizonyos játékbeli feladatok teljesítéséért, vagy igazi pénzért vásárolhat magának a játékon belül dobozokat. Ezekben aztán különféle, véletlenszerűen kisorsolt tartalmak lehetnek. Ezek egy része csak kozmetikai jellegű, például egy új külső egy karakternek vagy fegyvernek, de sok másféle is lehet játéktípustól függően.
A loot box-ok véletlenszerűségéből adódóan az illető járhat nagyon jól, vagy kevésbé jól is. Mivel ez a véletlenszerűség pénzért is vásárolható, ezért a belga játékfelügyeletnél már kiverték a biztosítékot, hiszen így nézve tényleg nem sok különbség van e között és például egy kaparós sorsjegy között.
Habár a belgáktól indult a felismerés, az üggyel hamar több európai ország is elkezdett foglalkozni és már egész nagy médiavisszhangot kapott a téma, így kénytelenek a játékfejlesztők is bekapcsolódni a kommunikációba.
Veszélyek a loot boxban
A loot boxok igazi veszélyessége abban rejlik, hogy viszonylag kis összegekért vehető egy ilyen. Így egy-egy alkalommal 'belefér', mondhatja az online gamer, a játékos. A gond ott van, hogy ez könnyen szerencsejáték-függőséggé alakulhat. Az illető észre sem veszi és már többet költött kis vásárlásokkal, mint szeretné. Éppen ezért is kedvelik a játékkiadók ezt az ún. mikrotranzakciós felállást. Sokszor ezeknél a játékoknál maga a játék teljesen ingyenes is, a bevételt az ilyen kicsi, de annál számosabb vásárlásból realizálják.
Persze a loot box rendszer nem rossz, ha jól van kitalálva és nem kényszerít a vásárlásra, csak lehetőségként teszik be a türelmetlenebbeknek. Az
androidos és
IOS-es mobilokra is kiadott Hearthstone kártyajáték például kifejezetten jól játszható ingyenesen, pénzköltés nélkül is.