A Sweet Home 3D egy Java alapú, multiplatformos (Windows, Linux, Mac) lakástervező program, aminek a felülete ráadásul magyar nyelvű.
A felhasználói felületünk a menüsort és az eszköztárt leszámítva négy részből áll:
Baloldalt felül: Itt vannak a különböző 3D-s tárgyak, amiket betehetünk a házba/lakásba/szobába a jobb gomb / Hozzáadás az Otthonhoz menü kiválasztásával. A programba alapból is elég sok tárgy került, de ha ez nem lenne elég, akkor a fejlesztő weboldaláról további Sweet Home 3D formátumú modelleket tölthetünk le. A letöltött .zip fájl egyszerűen csomagoljuk ki és húzzuk a program kezelőfelületére, majd haladjunk végig a feljövő varázsló lépésein. Ha a fejlesztő oldalán sem találtuk meg a megfelelő 3D-s modellt, akkor még a következő oldalakról is tölthetünk le: Google 3D Warehouse, Resources.blogscopia, ArchiBit Generation, Flying architecture, Kinnarps, Free the models, Kolo, Creative-3D.net, Klicker, Model3D.biz, Baumgarten Enterprises, 3DPlants.com, Archive3D.
Jobboldalt felül: Itt látható a lakás, vagy ház alaprajza. Az egész munkát itt kell kezdeni, a falak és nyílászárók (ajtó, ablak) berajzolásával. Az ehhez szükséges parancsokat értelem szerűen az Alaprajz menüben (vagy az eszköztáron) találjuk. A Falak készítése opcióval készíthetjük el a lakás falait, amit nem kell hajszál pontosan lerakni, hiszen azokra duplán kattintva - amennyiben objektum kijelölő módban vagyunk - meghatározhatjuk annak kezdő és végpontját, X-Y koordinátás alakban, a fal magasságát, valamint a szélességét is. A rajzolás befejezését amolyan AutoCAD-es stílusban az Esc-el, vagy az utolsó lerakott pontra duplán kattintva érhetjük el. Apropó AutoCAD: ez a program is szeretné felismerni a nevezetes pontokat, néha megjelennek szaggatott kék vonalak, de még ha le is teszem a falat a szaggatott vonalnál, általában akkor sem kapcsolódnak össze rendesen a falak és valahol-valami kilóg, ilyenkor pedig lehet koordináták alapján vacakolni. Még szerencse, hogy a derékszögű falhúzás stabilan működik.
Baloldalt alul: Itt vannak a felhasznált bútorok, tárgyak. Duplán rájuk kattintva állíthatunk pár igen fontos dolgot. Mivel a 3D modellek parametrikus módon vannak megcsinálva, így változtathatjuk a modell hosszúságát, szélességét és magasságát is. Fontos lehet még a modell tükrözése is, például a rosszul nyíló ajtóknál, ehhez a Tükrözött alakot kell bejelölni. Mivel elég könnyen elképzelhető, hogy bizonyos modelleket egymásra kell tenni, például az asztalra a virágot, így van egy Emelési paraméter is. Ha pedig a lakásunkban, szobánkban nem csak derékszögű falak vannak és a bútorokat is azzal párhuzamosan akarjuk elhelyezni, arra van a Szög beállítás. Egyébként ezeket a beállításokat úgy is elérhetjük, ha az alaprajzon kattintunk duplán a modellekre, vagy a modellt kijelölve, a megfelelő sarkán kiválasztjuk a megfelelő opciót (méret változtatás, magasság változtatás, emelés, forgatás)
Jobboldalt alul: Itt látható a munkánk eredménye. Kétfajta nézetet választhatunk ki a 3D nézet főmenü alól: Légi nézetet, vagy a Virtuális látogatást. Utóbbinál az alaprajzra kerül egy kis szem szerű valami, ami tulajdonképpen a virtuális falak közti embert jelképezi. Állíthatjuk a helyét, forgathatjuk és a magasságát is változtathatjuk.