Keveset gondolkozunk azon kik és mik lehetnek a koronavírus járvány győztesei, azonban, ha mégis megtesszük, talán elsőként juthatna mindenkinek az eszébe a videó konferencia platformok. Ezek közül is a
Zoom Meeting ment a legnagyobbat, mely az elmúlt 6 hónapban 263,78%-os részvényár növekedést produkált, miközben a teljes világgazdaság recesszióban van. Mindezt úgy, hogy egy kisebb összeomlást is túlélt mikor biztonsági problémák merültek fel vele kapcsolatban.
A Zoom sikere
De mi lehet az oka, hogy pont a Zoom lett ilyen sikeres, a Microsoft (
Skype ,
Teams ) és a Google (Hangouts, Classroom) helyett? A Zoom titka, hogy csak abban jó, amiben kell, de abban nagyon. A többi platform mindennel versenyezni akar és nem koncentrálnak a lényegre. A Microsoft például miután 2011-ben megvette a Skype-ot univerzális kommunikációs platformmá akarta tenni. Cél volt a csevegő alkalmazások legyőzése, mint a WhatsApp és a Telegram, másoltak a Snapchattől, emoji mennyiségben lépést tartottak a Messengerrel, azonban pont abban nem fejlődtek, amiben kellett volna: a videócsetben.
Ezzel szemben a Zoom leginkább csak abban jó. Egyszerűen létrehozható a hívás, nem kell csoportokat csinálni attól függően kivel akarunk beszélni, csak minden meghívottnak elküldeni a linket. Jól működik a képernyőmegosztás, van chat ablak, van jelentkezés gomb és ami érthetetlen módon hiányzik/hiányzott a többi platformról, hogy akár mindenkit egyszerre is lehet nézni. Praktikussága miatt pedig viharos sebességgel terjedt el a használata.
A Zoom videókonferencia az "új okostelefon"
Tomas Pueyo egy spanyol IT szakember, aki a pandémiával kapcsolatos elemzéseivel tett szert hírnévre, újabban egy nagyon érdekel Twitter bejegyzés-sorozattal jelentkezett, miszerint az okostelefonok óta nem látott forradalmat hozhat a Zoom.
Pueyo azt írja, hogy az okostelefonok olyan tevékenységeket hoztak hordozható formára, amik eddig is léteztek. Így például a zenehallgatás vagy a hírolvasás megoldható volt otthoni számítógépről, de sokkal több szükségünk lett volna a hordozásukra. Az okostelefon ezeket és más hasonló funkciókat a PC-ről a zsebünkbe rakott, vagy létrehozott teljesen új tevékenységeket (Instagram, TikTok, Uber). Azt pedig el sem tudjuk már képzelni milyen volt folyamatos útvonal tervezés nélkül utazni.
Mit változtathat meg a Zoom Meeting?
A videókonferencia platformok (így eddig úgy tűnik főleg a Zoom) ennél is nagyobb változást hozhatnak, ugyanis az online térbe terelhetnek olyan tevékenységeket, amik eddig csak offline léteztek, például munka, tanítás vagy baráti összejövetelek. Mondjuk a munkát nézve: rengeteg állás elvégezhető egy laptoppal és kollégákkal. A kollégákkal való együttműködés miatt jártunk eddig be a munkahelyünkre, azonban a koronavírus megmutatta, hogy ez is megoldható online. A probléma az, hogy rengeteg olyan funkciója van az irodának, ami hiányzik az online térből. Például az ötletelésre és magyarázásra remekül használható filces tábla remek eszköz a meetingekhez, ez pedig nincs Zoomon (bár már létezik sok ilyen online „white-board”, például a MiroHQ).
A Zoom is felismerte a fejlődési lehetőséget, és bejelentették, hogy olyan platformmá válnak, mely nyitott más termékek összekapcsolására, így például az online gondolattérkép appok vagy a naptárak is szinkronizálhatóak lesznek vele. Ez a lépés pedig remek vállalkozási lehetőséget is jelent egyben, ugyanis várják a külsős fejlesztéseket is. Az egyik talán legnagyobb lehetőség a játékfejlesztésben van, például egy online baráti sörözésen elővehető kártyapakli pótlására is nagy szükség lenne.